Revista de Rugaciuni si Spiritualitate - Crestinism, Iudaism, Islamism ( Islam ), Hinduism, Budism ( Buddhism )

Sfinti

Cuviosul Antonie cel Mare - 17 ianuarie

La 17 ianuarie, in toate traditiile crestine, este praznuirea Cuviosului Antonie cel Mare. Acesta a trait intre anii 251-356 d.Chr. si este socotit in traditia monastica drept incepatorul vietii calugaresti si - impreuna cu Pahomie cel Mare - intemeietor al monahismului. Nascut in satul Coma - Egipt din familie de crestini si murindu-i parintii pe cand el avea 20 de ani, si-a impartit averea si, ascultand cuvantul Evangheliei (Matei 19:21), s-a retras in singuratate. In anul 286, la varsta de 35 de ani se asaza la marginea desertului, pe malul drept al Nilului, unde va mai sta 20 de ani in pustnicie, pana in anul 306, cand devine parintele spiritual al multor calugari din diferitele „colonii monastice” din deserturile Egiptului, dintre care, cele mai vestite fiind Nitria si Schit.
Citeste...


Sfinti

Sfintii Trei Ierarhi - 30 ianuarie

La 30 ianuarie crestinii ortodocsi sarbatoresc pe Sfintii Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul - Cuvantatorul lui Dumnezeu si Ioan Gura de Aur, care au trait in secolul al IV-lea al erei crestine, denumit - pe drept - „secolul de aur al crestinismului”. Sfantul Grigorie Teologul este simbolul stiintei teologice, sfantul Vasile cel Mare este simbolul energiei si actiunii puse in slujba oamenilor, iar sfantul Ioan Gura de Aur este simbolul ravnei apostolice prin cuvant si fapta; Sfintii Trei Ierarhi au lucrat, toti trei, pentru indreptarea vietii credinciosilor, dupa invatatura Domnului nostru Iisus Christos.

Citeste...


De la cititori

In memoriam - Octavian Paler - Interviu cu Dumnezeu

- Ai vrea sa-mi iei un interviu ? deci…..zise Dumnezeu.
- Daca ai timp... am raspuns eu.

Dumnezeu a zambit, spunând:
- Timpul meu este eternitatea. Ce intrebari ai vrea sa-mi pui?
- Ce te surprinde cel mai mult la oameni?

Dumnezeu a raspuns:
- Faptul ca se plictisesc de copilarie, se grabesc sa creasca, apoi iarasi tanjesc sa fie copii; ca îsi pierd sanatatea ca sa faca bani si apoi îsi cheltuiesc banii ca sa-si refaca sanatatea; faptul ca se gandesc cu teama la viitor si uita prezentul iar astfel nu traiesc nici prezentul nici viitorul; ca traiesc ca si cum nu ar muri niciodata si mor ca si cum nu ar fi trait.
Citeste...


Editorial

Calugarii carpatini Iconari

- sculptori de suflete -

De regula cand auzim despre calugari sau biserici pe stil vechi, ne îndreptam catre Biserica ortodoxa rusa. Totusi, desi mai putin cunoscuti, exista si calugari si ritualuri ortodoxe carpatine pe stil vechi, iar stilul vechi face referire la o traditie orala care ar fi fost transmisa de pustnici de la duhovnic la discipol, de la patrunderea crestinismului in Dacia pana astazi. Istoria bisericii ortodoxe romane nu cuprinde informatii despre cei care si-au luat numele de Iconari carpatini, insa asta nu inseamna ca ei nu exista. Timp de cinci ani am lucrat in zona manastirilor din nordul Olteniei, in cercetare folclorica si paleografica si am dat peste acesti oameni oficial inexstenti. Primul Iconar pe care l-am intalnit mi-a devenit duhovnic si prieten pana in clipa in care si-a parasit trupul si a plecat spre cele vesnice. Parintele Ghelasie Gheorghe de la Frasinei, personaj controversat in ortodoxia dogmatica datorita publicatiilor sale cu un pronuntat caracter gnostic, dar respectat datorita harului si ascezei, este cel care mi-a spus povestea lui, a Iconarilor.
Termenul „iconar” este folosit in erminia bizantina pentru pictorii de icoane si s-a inradacinat in acest fel. Totusi, calugarii Iconarii nu sunt pictori de imagini, ci sculptori de suflete, caci se spune ca ei poarta icoanele lor in inimi. Toti Iconarii carpatini sunt pustnici si se nevoiesc in tot felul de asceze care par greu de inteles pentru omul modern - Avva Ghelasie manca uneori doar un pumn de grau sau orez la doua zile.
Citeste...


Editorial

Treptele inițierii creștine

“Dacă voieşte cineva să vină după Mine, să se lepede de sine însuşi, să-şi ia crucea, şi să Mă urmeze.”
Evanghelia după Marcu, 8,34

În spațiul oriental, inițierea era o problemă personală a căutătorului, ce dorea să se elibereze de suferință și de trăirea pe Pământ prin vieți repetate. Această inițiere orientală cuprindea șapte etape:
Abținerea – Yama
Urmarea simbolurilor cultice – Njama
Disciplinarea posturilor corpului – Asana
Educarea respirației – Pranayama
Trăirea în raport cu moralitatea – Pratjahara
Liniștea minții și unirea ei cu totul – Dharana și Dyana
Golirea de sine pentru a primi spiritualul – Samadhi


În Misteriile epocilor ulterioare, acționa alt impuls decât cel din Vechea Indie. Existau astfel trei trepte ale inițierii, care mergeau de la individual la social. Prima treaptă era reprezentată de ocultatio, retragerea în rugăciune sau meditație, dispariția față de lume în izolarea unei școli sau frății spirituale. Cea de-a doua etapă a inițierii vechi era caracterizată de moartea simbolică prin descensus ad inferos. Ceea ce era vechi trebuia să moară pentru a face loc noului să se manifeste. Ultima etapă a inițierii vechi era epiphania, revelatio sau revelarea celui care a revenit din ocultarea mistică și călătoria în moarte. Discipolul la inițiere trecea de la statutul de învățăcel la cel de inițiat și ieșea în lume pentru a împlini misiunea sa de conducător de popoare sau preot.
Inițierea veche parcurgea astfel cele trei etape:
Ocultatio sau retragerea
Descensus ad inferos sau moartea mistică
Epiphania sau ieșirea în lume


Pășind prin cele trei etape misteriale, inițierea creștină mistică presupune șapte etape, care au fost parcurse în mod arhetipal de Christos în ultima parte a Săptămânii Patimilor.
Citeste...


Editorial

Cele 7 rugi din „Tatal Nostru”

Adevarurile cosmice din spatele rugaciunii

Cea mai cunoscuta si iubita rugaciune a crestinilor este cea pe care Iisus Christos ne-a lasat-o si care ascunde in ea adevarurile cosmice, pe care cine oare le cunoaste mai bine, decat Creatorul lor. Prin aceasta rugaciune omul se inalta, aspira sa se inalte, aspira sa-si inalte fiinta catre Divinitate. Trebuie sa recunoastem - insa - ca rugaciunea este o forma de meditatie si, una cu o putere foarte mare de concentrare si accedere la nivele superioare. Pentru a reusi apropierea de fiinta pura, omul primeste ajutorul rugaciunii „Tatal nostru”. Insa, Iisus Christos a avertizat asupra felului in care ne rugam: „Cand va rugati, sa nu bolborositi aceleasi vorbe, ca paganii, carora li se pare ca, daca spun o multime de vorbe, vor fi ascultati!” (Matei 6:7). Repetarea mecanica a rugaciunii (bolborosirea acelorasi vorbe) nu poate sa ne apropie de Dumnezeu. Este nevoie de intelegerea noastra, mai mult, de contopirea noastra cu Spiritul acestei rugaciuni. In fiecare om traieste o picatura divina, iar cand omul se roaga cu toata fiinta sa, el ajunge la expresia cea mai profunda a naturii sale launtrice, acea picatura divina.
Citeste...


Traditii, Sarbatori, Obiceiuri populare

Despre Postul Craciunului - 14 nov. - 24 dec.

Timp de 40 de zile, intre 14 noiembrie si 24 decembrie, crestinii ortodocsi tin Postul Craciunului. Este un post lung, care aminteste de cel al lui Moise pe Muntele Sinai, inainte de primirea Tablelor Legii, dar si de acela al patriarhilor din Vechiul Testament, care asteptau venirea Fiului lui Dumnezeu pe pamant. Tot astfel, crestinii se pregatesc pentru sarbatoarea Nasterii Domnului prin post si rugaciune, prin umilinta si bucurie. (Este necesar sa intelegem bine diferenta dintre „a fi umilit” si „a fi umil”; umilinta presupune modestie, compasiune si sfintenie proprie, a umili pe cineva presupune rautate si rea-vointa)

Tocmai in asta consta esenta intelegerii postului; degeaba tinem postul alimentar, daca nu simtim bucurie in suflet, nu manifestam blandete si compasiune, dragoste pentru oameni. Esenta postului se refera la spiritul nostru schimbat ; postul nu este numai abtinere de la a manca „de dulce”, spiritul nostru trebuie sa fie curat, fara furie si fara ura. Multi spun ca nu pot tine post atat de mult timp, dar Postul Craciunului este unul dintre cele mai usoare, prin „dezlegarile” pe care le ofera; sambata si duminica pana la 20 decembrie putem folosi peste, ulei si vin. Dar sunt si alte ocazii de a folosi acestea, ocazii pe care credinciosii-practicanti le cunosc. (Numesc credinciosi-practicanti pe toti adevaratii credinciosi in duh, iar nu pe cei care spun ca sunt credinciosi, dar faptele lor zilnice sunt silnice si prezenta lor la biserica este doar la nunta, botez sau inmormantare)
Citeste...


Editorial

Insemnele cruciate intre realitate si imagistica

Sire, zise bursucul, ţi-o spun cu toata sinceritatea ca daca vrei sa-i acorzi iertarea, Renard n-o sa-ti mai faca necazuri, nici tie si nici altora.[…] Am sa-l pun sa ia crucea.
Atunci regele l-a iertat. Si a dat porunca sa fie adusa crucea. Iata-l pe Brun ursul ca o aduce pe umar. E mare bucurie.[…] Renard nu stie daca o sa faca pana la capat drumul sfant. Dar, oricum, ia crucea si si-o pune pe umarul drept. I se mai dau apoi traista si toiagul. Cu cea dintai dupa gat, cu cel de-al doilea in mana, iata-l pe Renard pelerin. Regele ii cere sa le ierte tuturor raul pe care i l-au facut si ii cere deasemeni si lui sa renunte la toate sireteniile si la toate cruzimile. Renard nu refuza nimic. Atata timp cat n-a sters-o de acolo, el e intru totul de acord cu regele. Apoi, cu putin inainte de trei dupa-amiaza, paraseste palatul. In sufletul lui el ii uraste pe toti. Da pinteni calului si o porneste repede la trap. Iata-l ajuns intr-un desis. De departe ii zareste pe rege si pe regina impreuna cu alti demnitari. Atunci salta sus crucea si striga:
- Maiestate, iata emblema ta. Bata-l Dumnezeu pe al de m-a impopotonat cu mantia, cu toiagul si desaga asta. Te salut in numele lui Nur-ed-Din, eu, Renard, bunul pelerin.
"
Fragment din Judecata lui Renart (Roman de Renart)

Mai inainte de a fi emblema cruciatilor, crucea cusuta pe vesmintele lor era un insemn de pelerinaj folosit in tot occidentul. Cu asta cruciada, pelerinaj de alta factura (mai multe - click aici), nu aduce nimic nou. Insa e probabil ca spusele Sfantului Matei, care luate de Urban al II-lea in anul 1095, in apelul sau de la Clairmont, sa fi contribuit la schimbarea in emblema privilegiata a drumului spre Ierusalim, a ceea ce nu era altceva decat un semn de pelerinaj ca atatea altele. Incepand cu prima cruciada, cei care isi propuneau sa faca acest drum sunt desemnati cu termenul latinesc de “cruce signati” („marcati cu semnul crucii”). Cu ce aseamana aceasta cruce, care este in acelasi timp si semnul exterior al unui legamant si cel al apartenentei la o noua comunitate de pelerini inzestrati cu privilegii speciale? Pe care vesmant trebuia ea asezata? Din ce e facuta? Ce forma are? Ce culoare? Ce dimensiuni?
Citeste...


Editorial

Mantre sau rugăciuni?

Fiecare religie, fiecare tradiție spirituală precum și mistica izvorâtă din ele au avut un mod propriu de a se raporta la Dumnezeu. Însă, dincolo de dogme, credințe, istorii diferite, pe care le cunoaște fiecare dintre acestea și le apără uneori prin arme și războaie, există ceva comun în practica spirituală care le însoțește pe toate. Căci o religie nu este formată doar din legile, prescripțiile, sfinții sau tradițiile promovate, ci este mai ales dintr-un mod de viață care propune o practică specifică. Dacă reducem toate tradițiile spirituale la lucruri esențiale și simple, putem spune că toate cred într-o ființă spirituală originară, un Tată Creator (Mamă Arhetipală) și toate îi propun omului metode prin care să se dezvolte pentru a fi o ființă mai bună, un cetățean mai bun, un preot mai bun sau un exemplu de virtute pentru semenii săi.
Metodele de a înfăptui această purificare sau transformare morală sunt foarte diferite, mai ales între tradițiile orientale și cele occidentale, însă toate au ca nucleu cuvinte, propoziții, imnuri sau poezii cu caracter sacru, pe care le-au rostit personalități de excepție, sfinți sau inițiați. După multe tradiții, asemenea texte au fost rostite inițial chiar de ființele divine sau de slujitorii-patriarhi ai acestora. Indiferent că erau cuvinte simple, imnuri sau propoziții mai lungi ori mai scurte, toate aceste sentințe sfinte erau păstrate în vremuri mai vechi sub formă de poezii, primind un ritm, o formă artistică și chiar o melodie cu ajutorul căreia ele puteau fi incantate sau performate. Conținutul lor, conform tradițiilor, oferă discipolilor putere, înțelepciune și iubire.
Tradiția orientală cunoaște acest tip de sentințe-rugăciuni sub numele de mantram (mantre sau mantras), termenul provenind din limba sanscrită, odată cu importul masiv de literatură esoterică din a doua parte a secolului al XIX-lea. Tradiția iraniană conservă aceași termen, cu variația manthra, pe când spațiul taoist numește sentințele sacre zhenyan. Termenii pot fi asemănați cu rugăciunile din cadrul spațiului occidental creștin, dacă ne raportăm la conținutul lor și mai ales la funcționalitate. Atât mantrele, cât și rugăciunea au ca scop apropierea practicantului de Dumnezeu, crearea unui spațiu special de comunicare între om și Creatorul său.
Citeste...


Articole

Martiri pentru credinta

Nicaieri nu este un loc mai potrivit spre a vorbi despre o carte ce contine marturii despre martirii intru Christos, decat intr-o revista intitulata „Rugaciuni”. Caci rugaciuni trebuie sa aducem pentru cei care au colaborat la scrierea acestei carti si pentru aceia despre care vorbeste ea. Ne referim la volumul intitulat „Martiri pentru Christos, din Romania, in perioada regimului comunist” aparuta la Editura Institutului Biblic si de Misiune al Biseriii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2007. La initiativa Fundatiei St.Gerhard’s din Germania, sustinuta de Bisericile istorice din Romania, a fost declansata o ampla activitate de cercetare in arhivele confesionale si cele ale Securitatii, in scopul identificarii celor intemnitati si ucisi in detentie in vremea regimului comunist din Romania. In scopul recuperarii martirajului crestin in acele vremuri, cat mai ales pentru reconcilierea religioasa, Bisericile istorice au fost de acord cu aceasta initiativa si cu participarea lor la ea. In volum sunt prezentati martiri crestini ortodocsi, romano-catolici si lutherani.
Citeste...


Editorial

De la cine mai putem invata lectia rabdarii ?

A fost odata un om foarte necajit. De foarte tanar a suferit de o multime de boli, dar a rabdat cu demnitate toate suferintele, nepierzandu-si nici macar o clipa speranta ca se va vindeca.
Si anii au trecut, omul a inceput sa imbatraneasca si de vindecat tot nu se vindeca, indiferent de eforturile pe care le facea. Mai in gluma mai in serios, oamenii il intrebau “De unde atata rabdare? Mai ai, mai ai?”
Intr-o zi a fost vizitat de catre preotul satului. Fara a astepta prea mult parintele i-a spus :
- Te cunosc de o viata. Ai suferit ca nimeni altcineva, dar te-ai deosebit de ceilalti nu prin asta, ci prin calitatile pe care le ai. Esti cel mai bun exemplu de rabdare si buna-credinta. Cum ai reusit? Te rog, invata-ma si pe mine, ca la randu-mi, sa-i pot invata pe altii.
- Parinte si eu m-am maniat pentru neputintele mele, dar intr-o noapte am avut un vis. Se facea ca o multime de ingeri impleteau o minunata coronita. “Pentru cine faceti aceasta coronita?” i-am intrebat. “Pentru tine” le-a fost raspunsul. “Si cand va fi gata?” i-am intrebat curios. “Cand vei fi rabdat de ajuns” le-a fost raspunsul. Din acea noapte, eu am hotarat sa am rabdare, in primul rand cu mine si ceva mai multa cu altii.
Multumind Divinitatii ca a fost ales doar sa-i indrume pe altii si nu sa exemplifice semnificatia rabdarii prin suferinta, parintele a plecat ingandurat. Stia mai demult timp proverbul “cu rabdarea treci marea”, dar abia acum a inteles ca rabdarea este o floare foarte rara care nu creste in gradina tuturor...
Ce ar mai fi de adaugat?
Citeste...


Articole

Este adevarat ca fiecare dintre noi are un inger pazitor ?

Despre ingeri...

La 3 iunie 1526, catedrala din Rodez consacra printr-o mesa catolica, o capela pentru cultul ingerilor, iar in anul 1853, Conciliul de la Reims a fixat sarbatorirea lor la data de 2 octombrie a fiecarui an. Dar ce stim despre ingeri ?

Inger, ingerasul meu

Prima oara cand am luat cunostinta de existenta ingerilor a fost in copilarie, cand bunicii ne invatau sa recitam cunoscuta rugaciune, care incepea cu : „Inger, ingerasul meu...” Daca am fi avut curiozitatea, am fi aflat „provenienta” lor din ceea ce urma : „Ce mi te-a dat Dumnezeu”, aceste cuvinte explicau foarte clar, ingerii ne sunt dati de Dumnezeu ! „Totdeauna fii cu mine/Si ma-nvata sa fac bine” erau urmatoarele cuvinte din care - acum - inteleg ca ingerii sunt indrumatori „de bine”. Ruga catre inger continua cu : „Eu sunt mic, tu fa-ma mare/Eu sunt slab, tu fa-ma tare” ceea ce inseamna ca sprijinul si indrumarea in propria dezvoltare materiala si spirituala este una dintre indeletnicirile ingerilor ; „In tot locul ma insoteste si de rele ma fereste” ceea ce prefigureaza prezenta continua a ingerilor langa oameni si rolul lor de pazitori de rele. Daca in copilarie ati fost invatati de parinti sau bunici aceasta rugaciune, acum stiti - in linii mari - ce sunt ingerii.
Citeste...


Editorial

Comentarii "incrucisate" despre cruce, Sfanta Cruce

Energii vazute - energii sublime

"Vreau oriunde ma voi duce sa-mi ajute Sfanta Cruce" - proverb popular izvorat din credinta profunda, precrestina, in Cruce.
Incrucisare = nu inseamna neaparat opozitie, ci aliere, sensul metafizic al Crucii reprezentand matematic punctul de convergenta al energiilor vazute (lumea materiala) si al energiilor sublime.
Priveste la o fereastra (nici o asemanare voita cu "windows"), priveste la o usa [ ("door", sau "backdoor") neinteresandu-ne pe unde intri], priveste la un pod ( "a gate"), priveste la orice cladire ("home" sau... "homeless") si vei gasi Crucea (AXIS MUNDI).
Citeste...




Parapsiholog Radu Botez - parapsihologie paranormal astrologie

© Copyright 2007 - 2017 rugaciuni.ro     Toate drepturile rezervate     Mentiuni Legale
* Reproducerea neautorizata a textelor sau imaginilor de pe acest site este interzisa. Preluarea textelor publicate se poate face doar cu acordul General Editor A.A.P.E.S.

Site-ul oficial al Asociatiei de Astrologie si Parapsihologie ElyStar       (www.aapes.ro) Revista ElyStar OnLine - de Parapsihologie si Astrologie       (www.elystar.ro) Radu Botez - parapsiholog - carte de vizita online Revista de medicina alternativa  (www.infoterapii.ro) Info Parapsiholog - Cabinet de Parapsihologie Paranormal Astrologie Revista InfoMuzica - meloterapie       (www.infomuzica.ro) Carte Psihologie Parapsihologie Revista de Superstitii       (www.superstitii.ro) Revista Vietilor Anterioare       (www.reincarnare.ro) Paranormal - Parapsihologie  (http://www.paranormal-parapsihologie.com) Revista OnLine de Interpretare a Viselor                              (www.oniromantie.ro) Cabinet OnLine de Parapsihologie - Parapsiholog Radu Botez (http://www.parapsiholog.ro) Portal Esoteric (http://www.parapsiholog.eu) Libraria anticariat - ANTIQ Carte Reincarnare Revista de Arte Martiale - Budo Gym  (http://www.revista.budogymclub.ro/) Revista de Rugaciuni (http://www.rugaciuni.ro) Budo Gym Club - Dojo de Kyokushin Karate Astrologie Tarot Horoscop Numerologie Carte SEX si Zodii Magazin Ezoteric